Seminarier ht16

Innan ni anmäler er till någon seminariegrupp, ska ni ha lämnat in
Uppgift 1B. Uppgiften behöver vara godkänd för att du ska kunna gå med i en grupp.

Seminarium 1 (mellan 1000-2000 ord)

Upplägget kommer att ske på följande sätt.

  1. Läs/titta igenom materialet och skriv ner dina tankar
  2. Besvara frågorna som beskrivs i seminariet för dig själv.
  3. Ladda upp dina svar i MyMoodle. Alla ska ha laddat upp innan ni har ert seminarie.
  4. Gå med i en grupp när du har gjort Uppgifterna 1B1 och 1B2. Ni ska vara 4-6 personer.
  5. Bestäm en tid när ni kan träffas online, bjud även in läraren gerestrand@gmail.com till mötena (Det är inte säkert att jag kan delta men jag ska försöka)
  6. Var och ett av de två seminarierna bör vara mellan 30 min – 1 timme långt, via tex Hangout.
  7. Under mötet för ni anteckningar kring frågorna, via ett google dokument
  8. Efter mötet ska ni redovisa vad ni kommit fram till. Ni väljer själva hur ni vill redovisa ert arbete. Ni kan tex redovisa genom en vanlig rapport. Glöm inte att skriva upp namnen på alla deltar i redovisningen.
  9. Skicka in er redovisning samt de individuella reflektionerna som ni ska ha med er till seminariet till MyMoodle. Det räcker med att en i gruppen skickar in och redovisar för alla andra.

Några saker att tänka på vid seminariet:

  • Undvik rundgång, genom att använda headset/hörlurar
  • Kontrollera att tekniken fungerar innan seminariet
  • Under diskussionen gör kopplingar mot källorna
  • Hangout fungerar bäst på googles webbläsare Chrome
  • Dela ett google docs i hangouten och skriva anteckningar samtidigt

Läs boken Elm Fristorp A och Lindstrand F. (2012) Design för lärande i förskolan, Stockholm: Norstedts. ISBN 978-91-1-304390-6 (inb.) samt innan seminariet om Design för lärande reflektera över dessa frågor och ta med dig svaren till seminariet. Gör kopplingar mot kursens digitala innehåll.

  1. Hur definierar ni begreppen “design för lärande”?
  2. Vad innebär meningsskapande?
  3. Vilken skillnad är det mellan tecken på kunnande och tecken på lärande?
  4. Hur hör meningserbjudande och affordance ihop?
  5. Ge exempel på olika representationer. Resonera mellan vilka övergångar av representationer som görs i uppgifterna?
  6. Vad innebär multimodal kommunikation?

Seminarium 2 Appar (grupp )

  • Er grupp börjar med att ta fram och beskriv en egen utvärderingsmodell. Utgå från vetenskaplig litteratur i första hand. Ni väljer själva litteraturen.
    • Några förslag är:
      • Sjödén, Björn. What makes good educational software? [dissertation]. Lund: Cognitive Studies, Department of Philosophy, Lund University; 2015.
      • http://learninginhand.com/blog/ways-to-evaluate-educational-apps.html
      • Elm Fristorp, Annika & Lindstrand, Fredrik (2012). Design för lärande i förskolan. Stockholm: Norstedts
      • Cori M. More and Jason C. Travers, What’s App With That? Selecting Educational Apps for Young Children With DisabilitiesYoung Exceptional Children June 2013 16: 1532, first published on November 21, 2012 doi:10.1177/1096250612464763
      • Skolverket, Värdera digitala resurser. http://www.skolverket.se/skolutveckling/resurser-for-larande/itiskolan/digitala-larresurser/soka/vardera-1.232845
          1. Beskriv i en rapport hur ni tänkt kring er modell
          2. Utvärdera 3 olika appar enligt er modell
          3. Dela er modell med de andra studenterna och era tre utvärderingar genom att lägga det i mappen. Märk rubriken från vilken grupp arbetet kommer.
          4. Ladda upp era filer i MyMoodle

För godkänd

          • uppfyllt uppgiftens krav

Gruppuppgift 3

I denna del ska gruppen gemensamt reflektera över den praktiska delarna som ni har jobbat med och koppla det till litteraturen. Besvara varje fråga med 300-600 ord.

      1. Reflektera över hur styrd en lärprocess ska vara. Tex om barnen ska måla en bil, ska de färglägga en färdig bil eller måla en på frihand. Vilka hinder och möjligheter ser ni med detta? Väv in en diskussion om instrumentell vs meningsorienterad tekniksyn.
      2. Reflektera om animerad film kan användas i förskolan. Hur skiljer sig barnets berättande beroende på uppgiftens utformning?
      3. Vad ger ljud, bild och animeringar för mervärde till lärandet?
      4. Hur sker berättandet med ljud? Hur kan ni hitta tecken på lärandet med ljud?
      5. Reflektera över om digitala verktyg kan, i så fall hur, ge ett mervärde i en uteaktivitet i förhållande till läroplanen?
      6. Reflekterar om vilka krav du ska ställa på administrativa system. Resonera över fördelar och nackdelar kring olika administrativa system

Gruppuppgift 4 (500 ord)

  1. Börja med att någon i gruppen köper/lånar en Google Cardboard.   Tex på http://www.teknikmagasinet.se/produkter/mobilt-o-telefoni/mobiltillbehor/vr-glasogon/spectra-optics-cardboard-3d-vr-glasses Det är bra om flera i gruppen prövar tekniken.
  2. Ladda sedan ner appen Google Cardboard på en smarttelefon (Android eller iOS)
  3. Gå igenom beskrivning(tutorial) i appen över hur man gör och navigerar.
  4. Testa appen
  5. Testa gärna andra appar där du kan använda Cardboard.
  6. Reflektera i grupp hur tekniken kan användas i förskolan.