Uppgift 1 ht15

För alla uppgifter gäller  att du inte använder upphovsrättsskyddat material som du inte har rätt till.

Uppgift 1  (ind)

(Betyg G-U) Använd gärna mallen när du skriver rapporten : Mall (Du tar en kopia på den och lägger den i din egen drive.)

UG1 A, Blogg (ind)

Börja med att skapa en blogg. det finns flera olika sätt att göra det på, bland annat:

Du designar sedan din blogg så att den fungerar för dig och att du trivs med den. I bloggen ska det sedan ligga följande objekt:

  • Det ska ligga minst en bild
  • Du ska lägga in en bakgrundsbild

Bloggen ska dessutom uppfylla följande krav

  • Det ska gå att lägga in stora bilder/saker
  • Det ska framgå att det är en blogg i kursen
  • Ditt namn ska finnas med

För godkänd

  • Att en anpassning av bloggen har skett
    • minst en bild,
    • ändrat utseende, stil på sidan etc
    • Att du lagt upp en statisksida på bloggen, som beskriver bloggen och dig
    • Bloggen ska vara licensierad med Creativ Commons, enligt BY-NC-SA och det ska framgå på bloggen
    • Att uppgiften är redovisad i MyMoodle

UG1 B Prova på att programmera

Klicka på länken nedan för att registrera dig för en programmeringskurs på Code.org (med mig som din “lärare”):

Komihåg att skriv in hela ditt namn, så vi vet vem som har gjort uppgiften. Har du missat det gör så här. Logga in och klicka på Mitt konto, längst upp till höger. Ändra “visat namn” till ert för- och efternamn.

http://studio.code.org/join/VXGLRV

Gör följande  delar i programmeringskursen: Kurs 2

Ungefär så här kan det se ut:

kurs 2

Nivå 1: Kalkyleringsprogrammering  Gör 1, 2
Nivå 2: Verkliga algoritmer: Pappersflygplan Gör 1, 2
Nivå 3: Labyrint: sekvens Gör 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Nivå 4: Artist: sekvens Gör 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

Nivå 5: Bli Snurrig Gör 1

Nivå 8: Bee: slingor Gör 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Nivå 9: Relä programmering Gör 1, 2
Nivå 10: Bee felsökning Gör 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Nivå 11: Artist Felsökning Gör 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Nivå 12: Villkor Gör 1
Nivå 13: Bee Villkorssatser Gör 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Nivå 14: Binära armband Gör 1, 2
Nivå 16: Flappy Gör 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Nivå 17: Play Lab – skapa en berättelse Gör 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Nivå 18: Ditt digitala fotavtryck Gör 1
Nivå 19: Artist: Kapslade slingor Gör 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

De introducerar dig till programmering  Titta igenom introduktionerna, och gör övningarna/stegen.  Enligt http://barefootcas.org.uk/barefoot-primary-computing-resources/concepts/computational-thinking/

Logic
Algorithms
Decomposition
Patterns
Abstraction
Evaluation

finns det 6 nyckelkoncept  inom datologiskt tänkande.  Hur passar de in mot förskolan? Passar alla in?

För godkänd

  • Skapat ett personligt konto med ditt namn på länken ovan.
  • Klarat av uppgifterna
  • Beskrivit de koncepten som nämns i uppgiften och hur de passar in i förskolan. Detta ska göras med egna ord.
  • Ge förslag på aktiviteter som tränar grunderna i programmering på förskolan
  • Att uppgiften är redovisad i MyMoodle

 

UG1 C Testa ett program för webbkamera

Prova verktyget http://webcamtoy.com/sv/ alternativt photobooth(iPad/Mac), för att kunna testa verktyget behöver du en dator med webbkamera.

För Godkänd

  • Beskriv dina erfarenheter från verktyget
  • Reflektera över hur detta verktyg kan användas i förskolan
  • Att uppgiften är redovisad i MyMoodle

UG1 D Uppgift Admin

Gör ett bildspel i Prezi där du tar bilder/skärmdumpar samt förklarande korta texter (10-30 ord) som beskriver vad du gjort.

  1. Skapa ett formulär i Google Docs.
    1. Formuläret ska samla in uppgifter  angående en aktivitet som en förskola kan ha.  (skärmdump)
    2. Fyll i formuläret som om du vore en föräldrar (3 st)
    3. Visa sammanställningen  (skärmdump)
  2. Gå in på Doodle.com
    1. Skapa en aktivitet, tex när du ska träffa en gruppen nästa gång (skärmdump)
    2. Lägg upp flera alternativa tider
    3. Medlemmarna i gruppen går sedan och tackar ja/nej till aktiviten (skärmdump)
  3. Gå in på www.google.com/calendar/
    1. Skapa en kalender
    2. Lägg in några aktiviteter i kalender (skärmdump)
    3. Dela kalendern med de andra i gruppen (skärmdump)
    4. Låt de som du delat kalendern med göra ändringar  (skärmdump)
    5. importera kursens schema https://se.timeedit.net/web/lnu/db1/schema1/ri174969X45Z05Q5Z76g4YY0y3036YX6107gQY5Q5275367179Q5.html
    6. Prenumerera på kalendrarna i en mobiltelefon  (skärmdump)
  4. Redovisa En olika fildelningstjänster med skärmdumpar tex
    • Google Drive
    • Dropbox,
    • Appen Maxjournal
    • Pluttra
    • Förskoleappen
    1. Strukturera upp tjänsten med mappar/användare
    2. Skapa en mapp/användare för respektive barn i en barngrupp(fiktivt)
    3. Aktivera tjänsten på iPaden/telefonen
    4. Lägg text som hör till barnet i mappen(både från telefon och dator)
    5. Lägg bilder som hör till barnet i mappen
    6. Dela mapparna med de andra i gruppen någon annan
  5. Se om du  kan hitta en tjänst där du kan föra närvaro av barnen. Nedan finns några förslag tjänster/appar. Men du får gärna leta fram nya.
  6. Ta skärmdumparna från deluppgifterna 1-5.
    1. Lägg in dem på Prezi.com
    2. Skriv korta texter(10-30 ord) som förklarar bilderna
    3. Skapa en Path(bana) i Prezin som visar tydligt att du har gjort alla delarna

 

 

För godkänd

  • Att du har gjort de olika delarna i uppgiften
  • Att prezin eller länk till Prezin ligger på din blogg
  • Att uppgiften är redovisade i MyMoodle